Санітарно-просвітницька робота
1. Гігієнічне виховання дітей
2. Санітарно-профілактична робота з батьками
3. Гігієнічна підготовка технічного персоналу
4. Медичне обслуговування в дошкільному закладі

1. Гігієнічне виховання дітей
Гігієнічне виховання і навчання необхідно починати з ранніх років.
Основними завданнями закладу є: забезпечення оптимальних умов навколишнього середовища, необхідних для повноцінного фізичного і психічного розвитку дітей, формування гігієнічних навичок, уявлень і звичок, пов'язаних з охороною, зміцненням здоров'я і розвиваючих культуру поведінки дитини.
Вирішення цих завдань у дошкільних закладах здійснюється у 5 напрямках:
1. Гігієнічне виховання дітей різних вікових груп.
2. Гігієнічна підготовка завідувачів і вихователів дошкільних установ.
3. Гігієнічна підготовка медичного персоналу.
4. Гігієнічна підготовка технічного персоналу.
5. Санітарно - просвітницька робота з батьками.
Санітарно-просвітницьку роботу та гігієнічне виховання в закладі здійснює  завідуювач, вихователі, медична сестра. Велика роль у вихованні гігієнічних навичок у дошкільників належить батькам.
У дошкільному віці дітям повідомляються знання і прищеплюються гігієнічні навички і звички, спрямовані на попередження  захворювань, охорону і зміцнення здоров'я. 
Умовою вироблення гігієнічних навичок і
 перетворення їх в звичку є систематичне повторення всіх гігієнічних правил. Не менш важливо для цієї мети забезпечити дитині самостійність дій: у побуті, грі, навчанні, під час  трудових занять. Тому необхідно, щоб вимоги, які пред'являються дітям, були єдиними в дошкільних установах і в родині. В домашніх умовах також повинен здійснюватися принцип єдності вимог всіх членів сім'ї. Прагнення дорослих все робити за дитину порушує систематичність застосування досвіду, і, отже, звичка не сформується.
Важливо пам'ятати, що виконання будь-яких гігієнічних правил і процедур має супроводжуватися позитивними емоціями. Наприклад, під час вмивання можна звернути увагу дитини на запашне мило, красиве рушник, використовувати народну забавку: «Водичка, водичка, вмий моє личко ...» Це формує у малюка позитивне ставлення до вмивання, викликає у нього 
бажання бути чистим. У дошкільний період необхідно сформувати навички особистої та громадської гігієни; мити руки, обличчя, тіло , волосся тримати в чистоті, мити милом руки перед їжею, після гри з тваринами, відвідування туалету, користування загальними ігращками, чистити зуби вранці після сну та ввечері перед сном.  Дитину необхідно привчити дотримуватись чистоти в одязі, в кімнаті, на робочому місці, дбайливо поводитися з іграшками, книгами, підтримувати порядок у своїй шафі.
Дітей 2-3 років вчать самостійно вмиватися, користуватися носовою хусткою, зачісуватися, чистити зуби, прибирати на місце свої іграшки,
 книги. У наступні роки ці навички вдосконалюються, число їх збільшується і вони перетворюються в стійку звичку. У гігієнічних цілях необхідно, щоб кожна дитина мала предмети індивідуального користування: мило, зубну щітку, гребінець, мочалку, рушник тощо.
Для забезпечення самостійності дій дітей слід придбати
 відповідну їхньому росту  полиці, шафи для зберігання одягу, іграшок, книг і т.і.
Гігієнічне виховання сприяє набуттю трудових умінь, з ранніх років готуючи і долучаючи дітей до трудової діяльності: самі прибирають постіль, іграшки, свій стіл, підтримують порядок і чистоту в кімнаті. Дошкільнята повинні твердо засвоїти і гігієнічні заборони: не 
брати різні предмети, іграшки в рот, їсти лише миті фрукти й овочі, не їсти їжу, що впала на підлогу, на землю; влітку не їсти невідому зелень, ягоди з куща; під час сну не можна дитині закриватися ковдрою з головою, тому що йому доводиться дихати не свіжим повітрям, а своїми випарами; перед сном слід зняти денний одяг і надіти нічний.
У дошкільні роки дітям повідомляють елементарні відомості про хвороби, які передаються від людини до людини через брудні руки, немиті овочі та фрукти. Необхідно познайомити їх з п
оняттям «постава» під час ходьби, сну, під час занять у доступній для дитячого сприйняття формі повідомити про значення дотримання постави для здоров'я та краси людини.
Запорукою здоров'я служить виконання дитиною режиму дня. Дітям важливо роз'яснити значення необхідного для їх віку режиму, закласти позитивне ставлення до тих режимних процесів, які вони виконують з небажанням (загравшись, не хочуть вчасно лягти спати, робити ранкову зарядку, проводити загартовуючі процедури і т. д.), В останній рік перебування в дитячому саду вихованців знайомлять з режимом дня школяра.
Гігієнічне виховання допомагає вирішувати спільні завдання виховання, сприяє розвитку волі, дисциплінованості та інших позитивних рис характеру.
В дошкільному навчальному закладі організовують навчально - виховний п
роцес таким чином, щоб забезпечити, перш за все, охорону і зміцнення здоров'я дітей. Створюють гігієнічні умови виховання і розвитку дітей в дошкільних установах. До цих умов входить: організація повноцінного харчування, правильного режиму дня, перебування дітей на свіжому повітрі, участь у проведенні процедур, які загартовують. Контроль дотримання гігієнічних вимог на заняттях, прогулянках, під час ігор, прийому їжі, сну та ін; забезпечують методичну підготовку вихователів, здійснюють контакт з батьками для забезпечення єдності гігієнічних вимог у дошкільному закладі та в сім'ї.
Більшою мірою гігієнічне виховання дітей у групах здійснюють вихователі. Використовуючи методи дидактики та дошкільної педагогіки, вони прищеплюють дітям гігієнічні навички, повідомляють наукові гігієнічні відомості. Гігієнічні навички та вистави діти набувають на заняттях з розвитку мовлення, фізичної культури, праці та ін Важливим досягненням роботи вихователів є навчання дітей проводити аналіз своїх дій на основі вже наявних гігієнічних уявлень і сформованих навичок. Для цього не треба при наявності навички давати дітям пряму вказівку, що треба зробити. Наприклад, можна дітям сказати, що гра закінчилася, через 10 хвилин буде обід або денний сон. Діти самі повинні здогадатися, що пора мити руки або готуватися до сну. 
Такий прийом добре виявляє свідоме застосування закріпленої  навички.
При проведенні гігієнічного навчання вихователі, враховуючи особливості конкретного сприйняття і 
мислення дітей дошкільного віку, повинні використовувати ігри, прогулянки, користуватися книжками-картинками, плакатами на гігієнічні теми і просити дітей розповідати по ни
х.
Вихователі встановлюють і підтримують контакт з батьками для забезпечення єдності вимог при гігієнічному вихованні дошкільнят.
2. Санітарно-профілактична робота з батьками
Виховання здорової дитини можливо лише при здійсненні єдиних вимог виховання в сім'ї та в дошкільному закладі. Пропагандистами здорового способу життя дитини  є медичний персонал дошкільного закладу, вихователі та завідувач. Мета санітарної освіти батьків - створення в родині оптимального режиму життя дитини.
Ще до вступу дитини в дошкільний заклад лікар, медична сестра і вихователь проводять інструктаж і знайомлять батьків з правилами та вимогами, які необхідно виконувати по догляду за дитиною, з основами раціонального харчування 
відповідно до його віком, засобами загартовування, заходами профілактики інфекційних захворювань, з режимом життя в закладі. У бесіді слід підкреслити обов'язковість дотримання такого ж режиму і вдома, вказувати на необхідність закріплення вдома гігієнічних навичок і звичок, які дитина набуває в дошкільному закладі.
Форми і методи санітарно-освітньої роботи з батьками різноманітні.
Оформляння  приміщення наочним 
матеріалом, підбіром  літератури.
Широко використовуються індивідуальні співбесіди з батьками, на яких з урахуванням особливостей розвитку конкретної дитини, 
стану його здоров'я даються рекомендації.
Ефективність санітарно-освітньої роботи з батьками підвищиться, якщо у закладі оформити «Куточок для батьків», де розміщено тематичні бюлетені, плакати, стенди з ілюстраціями основних моментів життя дитини вдома, в саду: ігри, заняття, зарядка, загартовування, праця.